I Jatuni ca.7 km söder om finska Kaaresuvanto finns ett konstverk av
stenar. Dessa föreställer jätten Jatuni som la sig för att vila för
länge sedan.......

Jatuni-jätten har genom
tiderna levt i samspråk med det lappländska folket. På grund av sin
storlek och de enorma krafterna har (Jeettanis) jätten Jatuni väckt
beundran hos människor. Enligt en gammal berättelse kom jätten Jatuni
från fjället och lade sig för att vila vid Muonioälvens strand. För att
svalka sina fötter, la han fötterna i älven. Men tröttheten tyngde efter
den långa vandringen och jätten somnade mitt i myren.
Efter ett tag kom en ensam jägare och bosatte sig vid myren nära älven.
Han tog en samekvinna till sin fru och snart var det liv på strandens
sluttningar. Byn började kallas för Jatuni efter jätten och bergkammen
runt byn, den liggande jätten, för Jatuninseläksi (Jatunis rygg).
Jätten tittade och följde folket och livet i byn. I ena husets gård
tillverkade man båtar, i andra snickrade man kälkar och på någon annan
gård kunde det finnas en barnskara på tio barn. Det hände
alltid något och det blev aldrig långtråkigt. Så jätten ville inte lämna
byn, utan stannade norr om byn för att skydda byn mot kalla nordliga
vindar.
Mitt i byn rann en liten obetydlig bäck som gillade vintern. Redan
tidigt på våren började den samla vatten och frös den till stora svallisar.
När våren kom och all den isen började smälta svämmade vattnet långt
över kanterna. Därför började man kalla bäcken för Pahajoki (Svårbäck
för att den svämmade över så mycket).
Myrkanten hamnade allt längre bort från älvstranden i takt med att det
kom mer folk och boskapshållningen ökade. På sommaren var det livat på
strandsluttningarna. På dagarna gjorde man hö, på nätterna hörde man
hammrarnas och yxornas eko. Flisorna bara flög när olika träslag
förvandlades till båtar, kälkar eller till andra brukssaker. Ryktet om
duktiga hantverkare spred sig runt området. Gästerna kom med olika
bytesvaror och med sig hem hade de oftast båtar eller kälkar.
Fullt upp med sina sysslor hade
inte byborna tid att besöka kyrkorna så ofta eller bry sig om olika
väckelser som drog runt i områdena. De hade ju en egen beskyddare; jätten
som förstod deras behov och inte klagade på allt. Byborna i Jatuni
förstod inte på väckelsemöten där folk ropade och andra lyssnade.
Grannbyns predikant Lars Levi Laestadius gillade inte alls folket som
levde på ett annorlunda sätt, utan började kalla befolkningen för
Jatunin hurtiksi. Hot mot väckelserörelsen.
Sedan började vägbygget mot norr. Från början skulle vägsträckan passera
långt ifrån från byn. Men eftersom byn alltid hade varit genomfartsled
nära den livligt trafikerade Muonioälven, ville byborna inte hamna vid
sidan om utan krävde att vägen skulle passera Jatuni.
Efter många om och men ändrades planerna så att vägen skulle passera Jatuni för
att sedan fortsätta mot norr.... Över bäcken Pahajoki som rann igenom
byn byggde man en bro. Dessa stenar bröt man från bergkedjan i byn.
50
år senare ändrade man strömfåran i bäcken genom att gräva den. Detta
orsakade att bron höll på att rasera. År 2000 byggde man en ny bro och byaföreningen Jatunin tarha ry ville få stenarna för att bygga ett
minnesmärke för Jätten som genom åren har skyddat den lilla byn. Av
stenarna bildades en Jätte och det är en påminnelse om livet på älvens
sluttningarna och om den goda jätten.
Skaparen av Jätten är Konstnären Jaakko Pajanen.
|