ROSTUJAVRI 16-19. JULI 2006

Rostujavri är ett välkänt  ställe  bland alla fiskeintresserade och framför allt i vårt grannland Finland. Själva Rostujavri förknippas ofta med rödingar men här finns även området som kallas för Sandåslandet som är ett fiskeeldorado för harrfisket.

Rostujavri Vildmarkcamp ger dig möjligheter att ta del av detta område på ett bekvämt sätt utan att tappa bort känslan av att du befinner dig mitt i vildmarken.

Sommartid  har du möjlighet att resa hit antingen med helikopter eller flygplan eller vandra längs Nordkalottleden. De flesta föredrar flyget som är ett bekvämt sätt att ta sig ut även med lite större packning.

I Juli hade vi planerat några dagars vistelse i Rostujavri Vildmarkscamp. Vi startade vår resa från Kurravaara, 2 mil öster om Kiruna, där Kallax flyg har sin flygbas. Det var en glad tjej som hälsade oss välkommen och hjälpte oss att frakta våra ryggsäckar till planet. Vi som hade varit oroliga för att ha för tunga ryggsäckar fick ett  lugnande besked att våra packningar var inget om man jämför  med vad vissa anser vara nödvändigt på en sådan här resa. För våra pojkar, Markus 17 och Martin 13 år var flygresan den första och det låg lite spänning i luften.

Själva flygningen tog ca. 40 minuter och fast det inte var vår första flygresa så blir man aldrig mätt på att skåda denna  fantastiska landsända med de vackra vyerna med tusen och åter tusen sjöar som fjällvärden erbjuder. Här måste erkännas att man  kände en  otrolig lättnad för att kunna resa med flyg och slippa alla skavsår som vandringen till Rostu hade förmodligen orsakat….

Väl framme togs vi omhand av stugvärden som visade oss till rätt stuga och svarade på alla funderingar vi hade. Fast vi är inte några riktiga fiskeentusiaster så ställde vi en lite försiktig undran om hur det hade varit med fisket de senaste dagarna, och det  visade sig vara riktigt bra. Flera av de andra gästerna berättade att de hade fått en hel del röding och harr.

Efter en snabb uppackning av ryggsäckar bestämde vi oss för att besöka en närliggande sjö för att testa fiska harr. Vi har varit och fiskat på en del ställen men det här visade sig vara någonting utöver det vanliga….. vi fick hugg på varje kast och det var rejäla harrar som var på hugget. Bara på några minuter hade vi fått de fiskar som vi skulle grilla vid elden, resten fick vi släppa tillbaka. För pojkarna var upplevelsen total och till och med Martin som annars är ganska svår att imponera på, var överväldigad av mängden av fisk. Kaffe på den grillade fisken var pricken över i:et och dagen var hellyckad. På kvällen blev vi dessutom bjudna på rökt röding av stugvärden som vi åt till kvällsmat och sparade lite till nästa morgon. Vilken dag…..

På natten började det blåsa och regna. Lite oroliga åt vi vår frukost med blicken ständigt riktat mot vindsockan som visade blåstens riktning för flyget. Regnet avtog men det blåste desto kraftigare…. och kallare…. Men skam den som ger sig… så vi försökte likt de ”riktiga” fiskarna att  åka ut med båten. Det blåste hårt och vågorna slog in i båten. Efter en timmes blöt fisketur bestämde vi oss för  att åka i land  och  vänta på att vinden skulle avta. Fast vädergudarna inte var på vår sida så var fisket på hugget, och dagens fångst  blev några fina harrar. På kvällen blev det en kortare vandringstur istället för fisket.

Det började bli en vana att följa vindsockans liv och det var ingen skillnad nästa morgon heller, det kanske till och med blåste ännu friskare. Vi hade planerat att vandra till inloppet av sjön Omátjavri som låg ca. 5 km från campen. Det positiva med blåsten var att vi inte såg en enda  mygga på vår resa fast nog hade man gärna bytt blåsten mot några tusen myggor…. eller???
Väl framme vid bäcken hade pojkarna inte ens tid att pusta ut innan de  började fiska. det dröjde inte länge förrän vi hade fått några fiskar som vi skulle steka till middag när vi var  tillbaks i  stugan.

Vid elden i väntan på att kaffet ska koka har man tid att filosofera och njuta av den fantastiska utsikten. Områdets fågelliv är rikt och de vanligaste arterna är ripa, ljungpipare och olika tättingar. När det gäller växterna så förknippar man ofta fjället med ett kargt, hård klimat men man kan hitta förvåningsvärt många olika arter vid de små bäckarna och de små hedarna. De växter som finns här uppe är riktiga överlevare för att klara den korta och intensiva sommaren vi har här. Hjortron, odon, kråkbär, lingon finns det gott om. Vid bäckarna hittar man Smörboll, Rosenrot, Lappspira, Svarthö, Fjällfibbla, Pyrola, Fjällsyra och flera andra arter men på de mest utsatta platser är det bara olika lavarter som överlever….

Nästa dag var det dags för hemfärden. När stugan var städad var det bara att vänta på flyget som skulle ta oss tillbaka till Kurravaara och väl framme när vi packade våra ryggsäckar i bilen planerade vi redan en ny resa till Rostujavri som alla de andra återkommande gästerna vi mötte under  vår vistelse……